چه کنیم فرزندانمان راست بگویند؟
ذهن پویا
وبلاگ شخصی محسن شاکری نسب

 


یکی از اصول تربیتی حائز اهمیت برای والدین آموزش راست گویی وجلوگیری از دروغ های مکرر در بعضی کودکان می باشد. جهت این امر فهمیدن علل دروغگویی وانگیزه کودک مهم است واینکه چه تفاوتی بین دورغ کودکان وبزرگسالان وجود دارد.بزرگسالان دروغ می گویند چون تصور می کنند دیگران از دروغ بودن سخن آنها بی اطلاعند.اما کودکان با چنین تصوری دروغ نمی گویندکودک زمانی که مرتکب تخلف ویا نافرمانی می شود به دلایل مختلف به دروغ متوسل می شود واین یک پاسخ طبیعی است.

مهمترین دلیل این عکس العمل این است که آنقدر قوی نیست که واقعیت را بیان کند و در حقیقت قادر به پذیرش مسئولیت خطایی که مرتکب شده و اقرار بدان نیست. در لحظه ارتکاب اشتباه،نفس خرد سالانه وی تصویر خوشایندی از او ترسیم می کند و کودک خود را گناهکار می پندارد.اما مایل نیست این تصویر برای دیگران ظاهر شود.او نمی خواهد اطرافیان گناهکارش بخوانند وتصور بدی از وی داشته باشند.به این دلیل کاملاً طبیعی وبخاطر آن که موقعیت بیان دروغ را فراهم می بیند دروغ می گوید.

کودکی که به خاطر یک یا چند استباه کودکانه تنبیه سخت می بیند،هرگز به نوجوانی راستگو تبدیل نمی شود کودکی که به دلیل اشتباه غیر عمدی سیلی می خورد هرگز ارزشی برای تعالیم لفظی قائل نمی شود.

در برخورد با فرزندان مخصوصاً موقع ارتکاب اشتباه،صبور بودن وپرهیز از هر نوع عصبانیت وخشم بسیار مهم است.بسیاری از والدین بدون آنکه متوجه باشند،زمینه دروغگویی کودک را فراهم می سازند.خشم والدین زمان ارتکاب اشتباه کودک،بهترین زمینه دروغگویی را مهیا می سازد.گاهی لحن صحبت تحقیرآمیز ونگاه تحقیرکننده به کودک بدترین اثرات را در او می گذارد.

اگر می خواهید کودکان راست بگوید باید اولین قدم را خود بردارید.کودک را نباید از راستگویی هراساند.با جدیت اما در نهایت آرامش با او در مورد عملش صحبت کنید.علت را بجوییدواز تنبیه وتهدید بپرهیزید.او را مطمئن سازید که حتی با بیان تلخ ترین حقیقت باز هم از حمایت و اعتماد شما برخوردار می باشد. بخاطر ترسی که کودک از بزرگترها دارد واز آنجا که نمی خواهد والدین از او تصور ناخوشایندی داشته باشند از بیان حقایق می هراسند. پس باید او را مطمئن ساخت که او را همواره دوست داشتنی می دانید وفقط آن اشتباه را زشت می دانید نه او را.

بنابراین هیچگاه با خشم نخواهید آنها را از اشتباهشان آگاه سازید،او را دروغگو نخوانید،به ویژه در جمع.به او بفهمانید دورغ گفتن به خاطر یک عمل بد از ارتکاب آن عمل بدتر است.و زمانی می توانیداین را ثابت کنید که هنگام اقرار او آرامش خود را حفظ کنید.شرایط را جهت راستگویی فراهم سازید.شرایط انزجار از دروغ را فراهم نمایید.

کاری کنید شما را بهترین پناهگاه حتی برای بیان اشتباهات خود بداند و در عین حال راستگویی را به آنان بیاموزید.و بلاخره خود،سعی کنید دورغ نگویید که بهترین مربی برای کودکان خود خواهید بود.و همیشه توجه داشته باشیم که آموزش،جدیتی می طلبد که به زینت،آرامش،حوصله و خوش خلقی آراسته است

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 20 آذر 1390برچسب:, :: 11:13 :: توسط : محسن شاکری نسب

درباره وبلاگ
محسن شاکری نسب# مشاور# رواندرمانگر# نوروتراپیست# مدرس دانشگاه# عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور# عضو انجمن روانشناسان ایران# مدرس کارگاههای توانمند سازی روانی اجتماعی# درمانگر اعتیاد# گروه درمانگر# انتخاب رشته کنکور# برنامه ریزی تحصیلی# بجنورد# خراسان شمالی
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وبلاگ شخصی محسن شاکری نسبو آدرس mohsenshakerinasab.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 98
بازدید کل : 7227
تعداد مطالب : 45
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1